ACTIE: FILE IN DE WINKELSTRAAT, FILE BIJ DE KASSA!

mrt 7, 14 • Blog, persoonlijk leiderschap, retailReacties uitgeschakeld voor ACTIE: FILE IN DE WINKELSTRAAT, FILE BIJ DE KASSA!

Wij gaan zorgen voor misschien wel de meest publiek vriendelijke actie van Nederland. Waarom? Vandaag is het verkeer in Nederland plat gelegd door diverse vrachtwagen chauffeurs in het kader van ‘ludieke’ acties tegen de plannen van het kabinet.

Nu begint bij mij de vraag wat we verstaan onder ‘ludieke’ acties? Zijn dit acties waarbij je de samenleving en je klanten op positieve manier inspireert en op originele wijze aandacht vraagt voor een bepaalde situatie, of is dat toch gewoon het ouderwets iedereen pesten, omdat je je zin niet krijgt?

Ik weet het niet… En ik weet ook niet wat het beste werkt. Wat ik wel weet is dat ik samen met een groep van 6 mensen op het moment dat onze Nederlandse slagaders werden platgelegd op de aorta naar het buitenland (lees Schiphol Plaza) een Experience Scan mocht maken van de klantbeleving in de winkels aldaar. Als trainer, mede in de retail, en gespecialiseerd in o.a. klantbeleving wist ik dat het vertrek van de klant richting internet een feit is en dat de beleving van de klant in de winkels daar zeker ook voor een deel debet aan is. Wat ik niet echt wilde zien is dat het echt zo erg is. Van de 11 bezochte winkels bleken er 2 te zijn waar de klantbeleving centraal staat:

* Op 1 met een dikke 9 een geweldige winkel gespecialiseerd in cupcakes genaamd: Cupcakes Chic, waar de medewerker met echte passie weet te vertellen over de smaak en beleving van zijn product en achter zijn toonbank vandaan komt om zijn producten en de verhalen daarbij te omschrijven.

* Op 2 Rituals met een 7 waar de zeer vriendelijke medewerkster haar best deed om mee te denken over een kadootje voor onze collega. Natuurlijk had doorvragen handig geweest en had ze wat proactiever mogen zijn, maar…. in vergelijk met wat we verder aantroffen in andere winkels zeker voldoende!

De rest van de winkels zal ik maar niet benoemen, daar de medewerkers ons niet begroeten, geen interesse hadden in ons als klant en als we een vraag hadden alleen reactief reageerden of ons zelfs naar buiten stuurden om in de vitrine het product zelf uit te kiezen (we hebben het hier over een horloge overigens).

Nu is het ons duidelijk. In de retail gaat het al jaren niet zo heel erg goed en de budgetten voor training zijn sterk teruggeschroefd, mede dankzij diverse regelingen en economische ontwikkelingen. Daarnaast wordt het middenmanagement veelal gestuurd op KPI’s want ja uiteindelijk telt het resultaat. Gevolg hiervan is dat de focus op de vloer in veel bedrijven niet meer gericht is op waar het echt om draait: klantbeleving! Deze situatie is schrijnend. Voor zowel klant als winkelmedewerker. We gunnen de klant een betere beleving in de winkel en we gunnen de winkelmedewerker meer aandacht voor training en leiderschap, zodat ze in staat gesteld worden om ook echt een mooie beleving voor de klant neer te zetten. Dit is niet iets wat je zomaar veranderd, dus:

Oftewel actie: WE WILLEN FILE IN DE WINKELSTRAAT, FILE BIJ DE KASSA!

Dus (retail) trainers van NL verzamel u en samen gaan we een ludieke actie neerzetten! We willen meer aandacht voor training en leiderschap in de retail. Hoe gaan we dat bewerkstelligen…. door actie. We gaan file’s creëren in de winkelstraten van NL en bij de kassa’s. We dagen de winkeliers van NL dan ook uit om ons gratis neer te zetten in hun winkels, waarbij we het goede voorbeeld gaan geven en de klant helemaal in de watten gaan leggen. We dagen daarbij het (midden) management uit met ons mee te doen en die managers die meedoen, krijgen van ons een gratis leiderschap training.

Zou deze actie werken? Ik weet het niet… Wat ik wel weet is dat als ik praat over ‘ludiek’ dit voor mij een actie is die positief is en die voor de klant leuk is. Daarnaast geef je zelf het goede voorbeeld in waar je voor staat: klantbeleving en leiderschap. Doe jij mee?

 

Tags: , , , , , , ,

Comments are closed.

Training, coaching & leerzame events

↓ More ↓