Flirting on the shop floor – 5 tips in het verleiden van je klant!

mei 13, 13 • Blog, retailReacties uitgeschakeld voor Flirting on the shop floor – 5 tips in het verleiden van je klant!

Kent u ze ook? Die standaardopeningszinnetjes? Kan ik u ergens mee helpen?, “Waar bent u naar op zoek?” en “Als uw maat er niet ligt….” Over het algemeen reageer je meestal met “Ik kijk gewoon even rond”. En de verkoopster druipt weer af. Maar ja stel je nu eens voor dat je de verkoopster bent. Hoe spreek je die klant dan wel aan? En…. hoe weet je nu of een klant wel of niet zit te wachten op jouw goed bedoelde hulp?

Het intensief coachen on the job in winkels heeft mij heel erg duidelijk gemaakt hoe moeilijk het voor veel verkoopsters is om “gewoon” contact te maken met de klant en niet te blijven vervallen in de standaardzinnetjes. Sommige verkoopsters blijven zelfs stellig geloven, dat de klant deze standaard vragen echt prima vinden…. tot ze leren hoe het ook anders kan en vervolgens de reacties van de klanten ervaren.

Vervolgens is het na het 1e contact zo lastig om als verkoper niet pusherig te zijn, maar ja je moet wel weer overtuigend zijn en de klant soms helpen met een keuze en dan heb je ook nog te maken met weerstand bij de klanten…. Oftewel het beroep van verkoper in een winkel is moeilijker dan gedacht!

Na enige weken worstelen (en lachen) met tientallen verkoopsters werd het me steeds meer duidelijk waar ik de inspiratie vandaan haalde om de theorie in de praktijk behapbaar te maken…. Mijn workshop “zakelijk” flirten.

Want ja gaan openingszinnen niet altijd om eerst echt kijken naar wie je voor je hebt en hoe je op een spontane manier contact kunt maken? En is het niet zo dat je in elk gesprek heel erg allert moet zijn op vooral de non-verbale communicatie bij een klant en gaat deze je zo vreselijk helpen, om duidelijk te krijgen of je nu wel of niet verder kan gaan in het “verkoop” gesprek.

 

Daarom hierbij 5 tips voor het verleiden van je klant:

  1. 1. Kijk en luister naar je klant voordat je contact maakt. Als je kijkt en luistert is er meestal wel een originele of spontane manier waarop je contact kunt maken (en dat hoeft echt niet altijd over de collectie of koopwens te gaan… in tegendeel)
  2. 2. Luister echt naar je klant. Ga niet gelijk in de actie, maar wees nieuwsgierig… wat bedoeld hij/zij echt? (en voor de echte doeners, blijf nieuwsgierig terwijl je in de actie gaat)
  3. 3. Kijk naar je klant terwijl je luistert of praat en let op de non-verbale signalen. Draait hij naar je toe = interesse, draait hij van je af = laat me maar even (bv bij contact maken erg relevant)
  4. 4. Wees vrolijk. Hoe raar ook mensen worden aangetrokken door positieve mensen, dus straal uit dat je vrolijk bent (lach, zing wat mij betreft) en laat je vrolijkheid ook merken in wat je zegt (praat over iets leuks ipv slechte weer e.d.)
  5. 5. En ja natuurlijk…. OOGCONTACT! Van begin tot het einde in wat je doet blijf je oogcontact houden met de klant. Vanaf de begroeting, tussendoor bij het langslopen, bij het luisteren en bij de kassa, overal blijf je de klant goed aankijken.

Dit zijn de 5 belangrijkste tips, maar natuurlijk zijn er veel meer! Leuk (soms hilarisch) is het om dit samen te oefenen. Inmiddels heb ik daarom de workshop “zakelijk”flirten maar eens samengevoegd met mijn trainingen over de verkoopcyclus en daar is een leuke, leerzame training uitgerold:

Flirting on the shopfloor

Ik hoop dat ik nog veel winkels mag gaan helpen met het verleiden van de klant en dat we daarmee afscheid kunnen nemen van de standaardzinnetjes als: Ik heb hem zelf ook!

 

Tags: , , , , , , ,

Comments are closed.

Training, coaching & leerzame events

↓ More ↓