Mijn droom: De dag van de klantbeleving!

apr 15, 13 • Blog, retailReacties uitgeschakeld voor Mijn droom: De dag van de klantbeleving!

Wat lijkt het me mooi… een dag waarin je in alle winkelstraten van Nederland het hoogst haalbare beleeft qua klantbeleving!

Doe eens even je ogen dicht en droom met me mee…

Stel dat er een dag is waarbij winkelen echt 1 grote beleving is. Overal in de winkelstraten gebeuren leuke inspirerende dingen. De binnensteden lijken wel een festival terrein. En ook in de winkels zelf is overal en iedereen helemaal gefocust op de klant. De werkzaamheden zijn voor die dag helemaal buiten winkeltijden op orde gebracht en alle aandacht is voor de klant en zijn/haar beleving. Daarbij gebeuren er allemaal leuke, inspirerende dingen als:

  • * proeverijen,
  • * modeflitsen,
  • * personal shopping,
  • * levende etalages,
  • * muziek,
  • * theater
  • * enz….

 

Het mooiste is al die vrolijke en gastvrije gezichten, de leuke gesprekken en de mooie ontmoetingen die hieruit ontstaan. Winkelen is niet gewoon even een nieuw truitje kopen, maar echt een ouderwets dagje uit geworden (zelfs al is het even in je pauze).

Ja in mijn droom is alles mogelijk!

Ook veel klanten hebben deze droom. Nu komt men regelmatig met het gevoel van een 7-tje thuis na een dagje winkelen. Sommige zijn zelfs gevlucht naar online shoppen, want ja dat is makkelijker, je hebt alle after sales service en je hebt geen last van de “kan ik u ergens mee helpen” verkoopsters.

Op deze dag is dat natuurlijk allemaal geen issue. De verkoopsters weten allemaal op welkome wijze de klant het gevoel te geven dat ze vrij kunnen winkelen en… op het moment dat het nodig is, staan ze ineens voor je klaar. Ze ontpoppen zich als echte adviseurs en laten je met de leukste combinaties de paskamer uitkomen (iets wat op internet natuurlijk niet optimaal gaat) Het grootste probleem is dan ook kiezen!

Het mooie van deze dag is dat winkelend NL deze dag weer eens beleeft waarom winkelen zo leuk is. Daarnaast kan iedere winkelier (en verkoop(st)er) zichzelf weer eens echt op de kaart zetten en laten ervaren wat er nu zo leuk is aan zijn/haar winkel. Een boost aan de start van een winkelseizoen!

Ach, ik krijg al helemaal zin in deze dag! Al gaat het mij en vele anderen natuurlijk wel enkele euro’s kosten. Maar dat is dan weer goed voor de economie!

Ook in de organisaties zie ik het al helemaal voor me:

Weken van tevoren gonst het al door de organisatie. Iedereen op elk niveau in de organisatie denkt al na over wat ze die dag kunnen toevoegen, om de klant een echt warm en inspirerend gevoel te geven. Er is dus ook niet 1 format…. nee juist niet! Iedereen kan zelf vanuit zijn of haar eigen interesse en ervaring een mooie toevoeging leveren. Hierdoor beleef je ook overal iets anders.

Wat jammer dat dit allemaal maar een droom is…. of is het niet zo moeilijk? En zijn we met elkaar in staat om deze dag een droom voor veel klanten te realiseren?! Doe jij mee?

Tags: , ,

Comments are closed.

Training, coaching & leerzame events

↓ More ↓